CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

March 29, 2011

Kau ni peliklah~

Tajuk hari ni, pelik dengan perangai manusia yg sering berubah2..
Ye, tak dinafikan bahawa setiap manusia ni perangai dia x sama dengan yg lain.
Kalau baik, baiklah kite.. Kalau jahat, jahat la kita.. Tu la cara kite hidup kite.
Tp xbermakna manusia yg jahat tu takkan pernah jadi baik suatu hari nanti. & yg baik tu takkan pernah jadi jahat..

Ustazah masa sekolah agama dulu ade cerita, kalau kite berniat utk melakukan kebaikan pun kita dah diberi pahala dan begitu lah sebaliknya.. Jadi, kita kenalah sentiasa memperingatkan diri kita, keluarga, sahabat handai utk melakukan kebaikan. Tak ruginye kalau kita buat kebaikan.. Walaupun kita dipandang pelik atau dipandang 2juta mata manusia sekali pun, apa yg patut kita fikirkan adalah diri kita sendiri.. Abaikan sahaja.. Dalam bahasa kasarnya, persetankan segalanya.. :)

Okay, tak nak membebel byk2 mukadimah tu.. kita start dengan tajuk entry hari ni..


Sepanjang saya belajar di salah sebuah IPTA yg dikenali ramai, bermacam2 ragam, perangai, yang dilakukan oleh orang2 di sekeliling saya. Bermacam-macam smpai sy sendiri pun xtahu nak ckp mcamana.. Kdg2 apa yg dilakukan oleh mereka ini sy layankan aje, dan ade juga yg sy abaikan aje sbb sy mmg seorg yg jenis mls nk ambil tahu psl org lain selagi dia xmengacau hidup sy..

Kawan, mcm2 kawan yg kita ada.. Yg baik, yg xbaik, yg nakal, yg sopan, yg suka berpura2, yg suka bergurau senda xtentu pasal, yg beriye, yg suka ponteng kelas, yg suka jd 'passenger' dlm group assignment, yg mcm2 lagi lah.. Mmg org2 yg mcm ni, kita xkan terlepas utk menghadapinya.

Kenapa kita menghadapinya? Sbb kita telah ditetapkan Allah SWT utk kita menghadapinya.. Samada kita kuat atau pun x, samada kita redha ataupun x, samada kita akan maki mereka yg negatif ni, atau kita akan bersyukur dengan kawan yg baik dgn kita? Semuanya terletak di tangan kita.. Ni semua adalah ujian daripada Allah SWT utk kita.. Setiap apa yg dilakukan, ditetapkan oleh Allah SWT tu ada hikmah dan alasannya dan akan ada ganjarannya kalau kita menghadapi org2 / kwn2 yg macam ni...

Apa2 pun, tepuk dada tanya iman. Jgn la kita menghukum seseorg tu jahat je.. Kita je yg betul.. Sesungguhnya kita ni semua manusia biasa yg tak pernah terlepas dripada melakukan kesilapan.. TP kita boleh minimize kan kesilapan kita dengan sentiasa berhati-hati dengan apa yg akan kita lakukan..
Berdoalah sentiasa kepada Allah supaya kita kuat, sabar & tabah utk menghadapi segala ujianNya..

*MINTALAH DARIPADA-NYA.. SESUNGGUHNYA ALLAH DENGAR APA YG KITA HENDAKKAN.. :)

7 comments:

more life and more, more fun said...

love ur articles...its nice babe..its make me realize that live is not only for the world..gambate!=)

are-n haikara said...

AIN : thanks.. :) I need your support n advices..

Syad Said said...

woiiiiii ada blog ka? tak tau pulak aku. haha. bertambah la follower hang arini. hehe.

Anonymous said...

hehehe nice la kechek....mcm ni la..yg passenger 2,aku tau la..ang kata kt aku kn...aku paham...kn???xpa la kechek

are-n haikara said...

CAT : ngok kau! aku x appoint kat sape2 pon la..ang terasa kenapa? poyo~ jap2 tp bila masa kau satu group dengan aku?

SYAD : haha! da lama da ade.. cuma aku malu nk btahu org ramai yg aku ada blog..

Nur Farah said...

conclusionnya setiap manusia berubah kan.. fara pun pernah pelik jugak dengan perubah disekeliling tapi bila diri sendiri berubah.. tanpa mahukan perubahan itu.. saya mula memahami..

err.. ain ?? ain bp ker erk.. muka tak jelas lah.. T_T

are-n haikara said...

FARA : Yes... But bukan Ain.. Skema gila nama kita mcm tu.. Panggil A'en.. Sebutan dia.. (R-N @ Are-N).. Okay, dapat? Ngee~ Nak lagi senang, panggil Kecik.. Lagi komersial, Amy.. Kih3.. (Byk kan nama kita? :p)